سبد خرید
×
حذف از سبد خرید
محصول محصول از سبد خرید حذف شود؟
بله خیر
اخطار!
عدم اتصال به اینترنت
بستن
  محصول و خدمات تعداد جمع
فهرست
×
0

رنگ سازمانی

24 فروردین 1400

 

رنگ سازمانی برند چقدر اهمیت دارد؟

زمانی تصمیم به راه‌اندازی کسب و کار می‌گیریم مجموعه اقداماتی باید صورت بگیرد. یکی از اقدامات مهم اولیه که تاثیرات زیادی بر احساسات و ذهن مخاطب نیز دارد تصمیم‌گیری در مورد طراحی بصری سازمان است؛ این طراحی شامل تم رنگی سازمان (برای مثال رنگ زرد یادآور برند ایرانسل در ذهن عموم می‌باشد)، ست اداری،  طراحی گرافیکی لوگوی سازمان و رنگ سازمانی لوگو است.

زمانی که رنگ سازمانی برند را با بهره‌گیری از روانشناسی رنگ‌ها انتخاب کردیم نیاز است تا تمامی تجهیزات سازمانی اعم از بروشورهای تبلیغاتی، ست لوازم اداری و سربرگ سازمان، شمایل برند سازمان و گاها معماری محیط کاری با آن یکپارچه شوند. بنابراین رنگ سازمانی لوگو بدین جهت که ارتباط مستقیم با مخاطب دارد از اهمیت بالایی برخوردار است. اما رنگ‌ها هر کدام القا کننده احساسی در مخاطب هست که بهتر است بیشتر با مفهوم رنگ‌‌ها آشنا شوید تا بتوانید رنگ مناسب کسب و کار خود را شناسایی کنید. در ادامه به روانشناسی رنگ‌ها می‌پردازیم که برای انتخاب رنگ سازمانی به شما کمک خواهد کرد. با ما در چاپ شباب همراه باشید.

روانشناسی رنگ ها

از آنجا که دریچه اول برداشت انسان از اشیا و افراد دیگر حس بینایی می‌باشد؛ روانشناسی رنگ ها در علم روانشناسی بسیار مورد توجه قرار گرفته چرا که انتخاب رنگ توسط افراد اطلاعات زیادی در مورد ویژگی ها و روحیات و احساس فرد به ما می‌دهد حال در مورد سازمان به چه صورت است؟ رنگ سازمانی نیز اطلاعات در مورد شخصیت برند در نگاه اول به مخاطب القا می کند. چه رنگی برای سازمان انتخاب کنیم؟ ابتدا بهتر است بیشتر در مورد رنگ‌ها و مفهوم آن و تاثیری که بر ذهن مخاطب می گذارد بدانیم تا بتوانیم تصمیم درستی در مورد رنگ سازمانی بگیریم:

 

رنگ مشکی

رنگ مشکی می‌تواند پاسخ سوال چگونه رنگ سازمانی انتخاب کنیم برای بسیاری از کسب‌وکارها باشد. رنگ مشکی می‌تواند بیانگر قدرت و سلطه، رمز و راز، پنهان‌کاری و همچنین سنت‌گرایی باشد. علاوه بر این، نشان‌دهنده‌ی پیروی و فرمان‌پذیری نیز خواهد بود و به عبارتی دیگر می‌تواند تعبیری باشد از اطاعت کردن. بعلاوه در برخی موارد از رنگ مشکی می‌توان در جهت انتقال حس انزوا نیز استفاده کرد .در زمینه‌ی برندینگ اما به‌طور معمول از رنگ مشکی بیشتر برای متون و بر روی یک پس‌زمینه‌‌ی روشن استفاده می‌شود.

رنگ آبی

رنگ آبی نمایانگر آرامش، موفقیت، قدرت، و اعتماد است و می‌توان گفت یکی از محبوب‌ترین رنگها درزمینه‌ی برندیدنگ است. این رنگ به‌واسطه‌ی ویژگی‌های گفته شده در میان طراحان نیز بسیار محبوب است و علاقمندان بسیاری دارد. علاوه بر این رنگ آبی نشانه‌ی وفاداری نیز هست و برخی دیگر آن را نشانه‌ی یأس و افسردگی نیز می‌دانند. بعلاوه رنگ آبی و رنگهای نزدیک به آن احساس اعتماد را به مخاطب القا کرده و در تجارت‌ به معنای ضمانت مالی است و مشاهده کرده‌اید که اکثر بانک‌ها در لوگوی خود از این رنگ استفاده می‌کنند. از این رو رنگ آبی مشکل بسیاری از صاحبان کسب‌وکار را با پرسش چگونه رنگ سازمانی انتخاب کنیم را برطرف کرده است.

آبی نمایانگر آرامش، موفقیت، قدرت، و اعتماد است

رنگ قهوه‌ای

رنگ قهوه‌ای می‌تواند بیانگر حس طبیعت و زمین، سادگی و در عین ‌حال جدی بودن باشد. علاوه بر این رنگ قهوه‌ای را می‌توان مظهر قدرت، استقامت و اعتبار نیز در نظر گرفت.

رنگ سبز

رنگ سبز القاکننده‌ی حس طبیعت و حیوانات، هماهنگی و هارمونی، سلامتی و بهبودی و همچنین پول می‌باشد. علاوه بر این رنگ سبز می‌تواند بر قدرت طرز فکر و دید مثبت تأثیرگذار باشد. همچنین این رنگ شادی‌بخش و آرام‌بخش نیز هست. در برخی از موارد خاص نیز این رنگ را می‌توان نمایانگر باروری دانست. بعلاوه در تجارت نیز رنگ سبز بیانگر مقام و ثروت می‌باشد.

رنگ نارنجی

رنگ نارنجی بیانگر سرگرم‌کننده بودن است و در حقیقت رنگی جوان و پرانرژی، پر از خلاقیت و رنگ جشن و شادی می‌باشد. برای رنگ نارنجی می‌توان معانی و مفاهیم دیگری را نیز در نظر گرفت. ازجمله می‌توان به ورزش و فعالیت، کشاورزی، ساده زیستی، ماجراجویی و … اشاره کرد. از این رو فعالیت ها و کسب‌وکارهای این چنینی دیگر با پرسش چگونه رنگ سازمانی انتخاب کنیم مواجه نخواهند شد.

رنگ بنفش

رنگ بنفش رنگی فانتزی و بیانگر رؤیاها، عدالت و حق امتیاز می‌باشد. از دیگر نشانه‌هایی که به رنگ بنفش می‌توان نسبت داد می‌توان به سردی، انزواطلبی، اندوه، تسلیم شدن و همچنین غرور و تکبر اشاره کرد. علاوه بر این برخی رنگ بنفش را رنگ هنرمندان نیز می‌دانند و مشاغلی که بطور مستقیم و غیر مستقیم با هنر مرتبط هستند پاسخ پرسش چگونه رنگ سازمانی انتخاب کنیم را دریافته‌اند.

رنگ قرمز

رنگ قرمز همواره بیانگر هیجان، عمل و اقدام، ماجراجویی، عشق، اشتیاق و غذا می‌باشد. در حقیقت قرمز یکی از غلیظ‌ترین رنگها است که اغلب از آن‌ جهت تأکید کردن استفاده می‌شود. این رنگ در طراحی دکوراسیون‌ نیز نقش بسزایی را ایفا می‌کند. به‌طور کلی رنگ قرمز و رنگهای نزدیک به آن باعث جلب‌توجه و جذب مخاطبان می‌شوند.

رنگ سفید

این رنگ بیانگر سادگی، پاکیزگی و بی‌گناهی است و طرفداران این رنگ اغلب افرادی کم رو هستند.

رنگ زرد

در حقیقت رنگ زرد نشانگر شادی و خوش‌بینی است. روانشناسان این حیطه بر این اعتقاد هستند که رنگ زرد می‌تواند تمرکز و فراگیری را افزایش دهد و ازاین‌رو این رنگ در میان دانش‌آموزان و دانشجویان محبوبیت زیادی دارد. از این رو این دسته از افراد دیگر بدنبال پرسش سوال چگونه رنگ سازمانی انتخاب کنیم نخواهند بود.

رنگ خاکستری

این رنگ بیانگر حس اعتبار، نفوذ، خاص بودن و صمیمیت می‌باشد .همچنین این رنگ در مقوله‌ی تجارت به معنای سنت‌گرایی است.

رنگ صورتی

این رنگ به‌طور کلی نشان‌دهنده ‌ظرافت است و برای کودکان و خانم‌ها مناسب می‌باشد.

رنگ طلایی 

این رنگ همان‌طور که می‌توان حدس زد نمایانگر حس لوکس بودن، لاکچری بودن، گران‌قیمت بودن و پرستیژ بالا می‌باشد.

رنگ نقره‌ای

یکی دیگر از رنگهایی که پاسخگوی سوال چگونه رنگ سازمانی انتخاب کنیم خواهد بود رنگ نقره‌ای است. در حقیقت رنگ نقره‌ای نیز بیانگر حس سرما، علمی بودن، اعتبار و پرستیژ می‌باشد.

برای انتخاب رنگ سازمانی لوگو مراحل زیر پیشنهاد می شود:

گام اول) انتخاب رنگ پایه:

با توجه به سلیقه و توجه به روانشناسی رنگ‌ها رنگ پایه برند خود را انتخاب کنید. توجه کنید که روانشناسی رنگ‌ها به عنوان فرمولی تصمیم برای تمامی برند‌ها مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

گام دوم) انتخاب رنگ‌های مکمل یا کمکی:

می‌تونید با کمک گرفتن از برندهای موفق رنگ سازمانی برند خود را انتخاب کنید. بهتر است رنگ سازمانی خود را خیلی پیچیده و شلوغ نکنید پیشنهاد می‌شود از یک رنگ پایه و حداکثر چهار رنگ مکمل استفاده کنید.

 ویژگی ها و کارکرد رنگ سازمانی

رنگ سازمانی برند بر ایجاد اشتیاق و جذب مخاطب، ارتباطات سازمان و مخاطب و توسعه و ترویج برند تاثیرگذار است. حال آنکه سازمان‌ها با اعمال و یکپارچه‌سازی رنگ لوگوی سازمان در بروشورها، کاتالوگ‌ها، تبلیغات آنلاین، دفاتر و سربرگ، بسته بندی و محیط سازمان به تدریج برند خود را تقویت کرده و در ذهن مخاطب اثر گذار خواهند بود.

دسترسی سریع
  • منو حذف شده یا بدون اجزا است
تماس با ما
  • ادرس : از سال 99 با توجه به شیوع ویروس چاپ شباب به هیچ وجه عنوان به صورت حضوری تحویل سفارش ندارد و سفارشات ارسال میگردد
    دفتر : 66940395_021
    چاپ خانه : 66940395_021

نمادهای اعتماد
  • logo-samandehi
تمامی حقوق برای این سایت محفوظ میباشد. کپی رایت 1401 - قدرت گرفته از چاپیروس